Τετάρτη, 14 Ιουνίου 2017

Θεματα και απαντήσεις Χημείας Πανελληνιων εξετάσεων Ημερησίων Λυκείων 2017

Τα σημερινά θέματα ---> εδώ 

Οι απαντήσεις από την ΕΕΧ

Το σχόλιο της ΕΕΧ.

Το δικό μου σχόλιο ...

Καλησπέρα σας ,
«Ημέρα κρίσης» για την Χημεία της Γ Λυκείου η σημερινή με ένα γεμάτο και δίκαιο διαγώνισμα. Οι μαθητές κλήθηκαν να εξεταστούν σε ένα διαγώνισμα που τους αντιμετώπισε με σεβασμό προς την ετήσια προσπάθεια  που κατέβαλε ο καθένας τους. Ένα διαγώνισμα που κάλυψε όλη την ύλη εστιάζοντας στα σημαντικά σημεία της και που απαιτούσε έμπνευση για λυθεί το πιο απαιτητικό κομμάτι του (Γ3).

Για άλλη μια φορά είδαμε τους μαθητές μας να πρέπει να χρησιμοποιήσουν όλο τον διαθέσιμο χρόνο που είχαν. Όπως έχω ξαναγράψει προτιμώ αυτού του είδος το κριτήριο για την επίλυση ενός διαγωνίσματος ( όσο πιο πολύ διαβασμένος είσαι τόσο πιο γρήγορα γράφεις και τόσο πιο πολλά θέματα έχεις να απαντήσεις ή να επιμείνεις στην επίλυση τους ) από τα άλυτα Β3 των Μαθηματικών και τις βαζελίνες της Φυσικής.

Κατά την ταπεινή άποψη μου τα θέματα Α και Β εξέτασαν πολύ βασικές γνώσεις των μαθητών και κάπως έτσι θα έπρεπε να είναι τα θέματα ενός – ίσως – Εθνικού Απολυτηρίου.

Τα θέματα Γ και Δ εξέταζαν το κάτι παραπάνω των ελάχιστων γνώσεων ( όπως κατά την γνώμη μου θα πρέπει να είναι αυτό που αντικατοπτρίζει ένας βαθμός πάνω από το 10 ). Έδινε την ευκαιρία στους μαθητές να φτάσουν στο 15 ( Γ1 , Γ2, Δ1 , Δ2 , Δ3 ) ενώ θα έπρεπε να προσπαθήσουν περισσότερο για να φτάσουν στο 17,5 αντιμετωπίζοντας δύο γνωστής μεθοδολογίας ερωτήματα ( Δ4 , Δ5 ). Από το 17,5 και πάνω ( για να είμαι ακριβείς για τις 11 από τις 15 μονάδες του Γ3 ) θα έπρεπε να έχουν την έμπνευση να κινηθούν σε περιοχές που δεν συναντούν συχνά στις ασκήσεις με τις οποίες προετοιμάζονται. Το Γ3 δεν ήταν άλυτο , ήταν σίγουρα όμως ξεχωριστό.

Συνοψίζοντας όλα τα παραπάνω θα χαρακτηρίσω το διαγώνισμα τίμιο.

Εμβαθύνοντας στα θέματα θα σημείωνα :
  • -          Την έλλειψη των Σ/Λ στο Β θέμα που μετά τον περσινό «ευνουχισμό» ( απαλοιφή της αιτιολόγησης ) δεν εξυπηρετούν πλέον κανέναν σκοπό
  • -          Το Η- που θα ξεχαστεί ( λόγω θέσης στον ΠΠ ) από όλους ( 1/100 )
  • -          Το περσινό Δ4 ως θεωρητική άσκηση Β2 ( εκτιμώ ότι ότι η φετινή του θέση του ταιριάζει περισσότερο )  
  • -          Το παράξενο «1» ως σημείο έναρξης ή κατάληξης των προτεινόμενων γραφικών παραστάσεων α/c
  • -          Την επιλογή των θεματοδοτών να μην ζητήσουν τον συντακτικό τύπο του σχηματιζόμενου πολυμερούς.
  • -          Την παρουσίαση της αντίδρασης ΗΙ + ΝΗ3 ως αμφίδρομης στην αέρια κατάσταση του Δ3 και ως μονόδρομη στο υδατικό Δ4.
  • -          Την επιλογή να εξεταστεί ουσιαστικά η ίδια κατάκτηση γνώσης στο Δ4 και στο Δ5

Δυο λόγια  για το Γ3.

Θα μπορούσε να διατυπωθεί «φιλικότερα» προς τον εξεταζόμενο η μη πλήρη αντίδραση του προπενίου με το νερό. Ίσως ένα «μερικώς» να έδινε περισσότερες ευκαιρίες στους εξεταζόμενους. Εκτός και εάν αυτό ήταν το ζητούμενο.
Καλά αποτελέσματα .

ΥΓ #1... ο φίλος μου ο Χρήστος βάζει στοίχημα ότι για 1η φορά φέτος οι βαθμοί στο 19-20 ( προσοχή : όχι στην περιοχή 18-20 αλλά στην περιοχή 19-20 ) θα είναι περισσότεροι στην Φυσική από ότι στην Χημεία . Εγώ το διπλασιάζω το στοίχημα . Κανείς ?

ΥΓ#2 ... σε τσίπουρα βέβαια

ΥΓ #3 ... τα όμορφα θέματα , όμορφα καίγονται .... Ανέστη.

ΥΓ #4 ... ΜΟΝΟ ΓΙΑ ΚΑΘΗΓΗΤΕΣ ( οι μαθητές προσπερνούν ) ... όποιος ενδιαφέρεται να μάθει τι πραγματικά συμβαίνει στον βαθμό ιοντισμού ενός ασθενούς μονπρωτικού οξέος κατά την αραίωση του με νερό μπορεί απλά να διαβάσει την εργασία των Λατζωνη-Κονδύλη .

ΥΓ#5 …. και κλασικά 




4 σχόλια:

  1. Εκπληκτικός σχολιασμός .... as always!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Εκπληκτικός σχολιασμός .... as always!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Δεν θεωρείτε οτι τίθεται θεμα ασαφειας στο Γ3, διοτι δεν μιλαει για πληρη οξειδωση? Αρα βάσει του βιβλιου μπορεινα προκύψει απο την πρωτοταγη αλκοολη ειτε αλδευδη ειτε οξυ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλησπέρα σας ,
      Ας πάρουμε τα πράγματα με την σειρά . Το σχολικό βιβλίο γράφει :

      «Το όξινο διάλυμα ΚΜnO4 είναι ισχυρότερο οξειδωτικό από το K2Cr2O 7 και οδηγεί τις πρωτοταγείς αλκοόλες συνήθως σε καρβοξυλικά οξέα. Αντίθετα, η οξείδωση μιας πρωτοταγούς αλκοόλης μέχρι το στάδιο της αλδεΰδης γίνεται συνήθως με K2Cr2O7»

      Κατ’ αρχάς δέχομαι ότι η χρήση του «συνήθως» καθιστά οποιαδήποτε ερμηνεία δεκτή τόσο στην περίπτωση του KMnO4 όσο και στην περίπτωση του K2Cr2O7. Γνωστές ατέλειες του σχολικού βιβλίου ( μία από τις πολλές ).

      Θα μου επιτρέψετε όμως να χρησιμοποιήσω και εγώ αυτήν την λέξη ( δεν φταίω εγώ ) για να σας απαντήσω . Δεχόμαστε συνήθως ( και καλώς ή κακώς το κάνουμε εδώ και πολύ καιρό ) ότι το KMnO4 οδηγεί την οργανική ένωση στην υψηλότερη οξειδοαναγωγική βαθμίδα που διαθέτει. Τις 1ο ταγείς σε οξέα , τις αλδεΰδες σε οξέα και τα CH3OH και HCHO σε CO2. Οτιδήποτε άλλο συμβαίνει με το KMnO4 θα πρέπει να δηλώνεται.

      Αντίστοιχα το προϊόν της δράσης του K2Cr2O7 θα πρέπει να δηλώνεται γιατί η ήπια ισχύς του ως οξειδωτικό μέσο μας επιτρέπει να καθορίζουμε το τελικό προϊόν με βάση ποσοτικά κριτήρια και συνθήκες.

      Καταλήγοντας θα έλεγα ότι οτιδήποτε διαφορετικό από τις «συνήθεις» δράσεις των δύο οξειδωτικών μέσων ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ να δηλώνεται από την εκφώνηση. Για αυτόν τον λόγο θεωρώ ως σημαντικό ψεγάδι του Γ3 μόνο τη παράληψη της λέξης «μερικώς» στην μετατροπή του προπενίου στις δύο αλκοόλες.

      Καλά αποτελέσματα ( και ευχαρσιτώ για το σχόλιο στο blog )

      Διαγραφή

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...